ماده «۳۴» قانون مالیات بر ارزش افزوده مقرر نموده، «مؤدیان مشمول مالیات موضوع این قانون مکلفند از دفاتر، صورتحساب ها و سایر فرم های مربوط، ماشین های صندوق و یا سایر وسایل و روش های نگهداری حساب که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می کند، استفاده نمایند.
مدارک مذکور باید به مدت ده سال بعد از سال مالی مربوط توسط مؤدیان نگهداری و در صورت مراجعه مأموران مالیاتی به آنان ارائه شود.
مراقب باشید:
عدم صدور صورتحساب موجب جریمه ای معادل یک برابر مالیات متعلق میشود یعنی اگر فروش شرکت شما 100میلیون تومان بوده و ارزش افزوده آن بدون احتساب ارزش افزوده پرداختی 9 میلیون تومان شود ، اگر فاکتور فروش کالا و خدمات نداشته باشید یا ارائه نکنید ؛ 9 میلیون تومان دیگر جریمه میشوید.
پس موارد زیر را رعایت کنید:
1- در زمان رسیدگی ارزش افزوده حتما” بایستی فاکتورهای فروش کالا و خدمات ضمیمه سند حسابداری بوده یا جداگانه به کارشناس مالیاتی رسیدگی کننده ارائه شده و مشخصات فاکتورها شامل شماره شروع و خاتمه آنها در صورتمجلس قید گردیده و صورتمجلس که به منزله رسید ارائه اسناد و مدارک به کارشناس مالیاتی میباشد، به تایید ایشان رسیده ، دریافت گردیده و جداگانه نگهداری شود.
2-حتی شرکتهای پیمانکاری و مشاور و ارائه کنندگان خدمات که درآمد آنها بر اساس صورت وضعیتهای صادره ثبت میگردد نیز بایستی فاکتورهای ارایه خدمات را صادر و به همراه صورت وضعیتهای صادره ضمیمه اسناد حسابداری نمایند تا مشمول این جریمه نشوند.
عدم درج وتکمیل اطلاعات صورتحساب فروش کالا و خدمات طبق نمونه اعلام شده توسط دارایی موجب جریمه ای معادل بیست وپنج درصد (۲۵%) مالیات میشود.
یعنی اگر نام و آدرس کامل مشتری و کد اقتصادی یا شناسه ملی و تلفن و … را در فاکتور ثبت نکنید و مالیات ارزش افزوده فصل مورد نظر شما 9 میلیون تومان باشد بایستی 2.250.000 تومان نیز به عنوان جریمه پرداخت کنید.
پس موارد زیر را رعایت کنید:
ا-نام کامل مشتری ونشانی او را وارد کنید
2-ثبت کد اقتصادی یا شناسه ملی الزامی است
اگر کد اقتصادی مشتری را در اختیار ندارید با ورود به سایت www.ilence.ir میتوانید با وارد کردن نام ، از شناسه ملی شخص حقوقی مورد نظر آگاه شوید.
3-فاکتورها را در 3 نسخه چاپ کرده یا بنویسید، نسخه سوم را نزد خود نگه داشته و بایگانی کنید و نسخه اول و دوم را برای مشتری ارسال نموده ، از او بخواهید که نسخه دوم را در محل امضای مشتری؛ مهر و امضا کرده و برای شما برگرداند، بهتر است نسخه دوم را ضمیمه سند حسابداری نموده یا جداگانه بایگانی نمایید.
4-سریال فاکتورها در ابتدای هر سال، بایستی ادامه آخرین فاکتور سال گذشته باشد یعنی اگر آخرین فاکتور سال گذشته 49 بود ، اولین فاکتور سال جدید باید با 50 شروع شود مگر اینکه دسته فاکتورهای چاپ شده تمام شده باشد و بخواهید در سال جدید مجددا از شماره 1 شروع کنید.
5- تقدم و تاخر تاریخ و شماره فاکتورها باید رعایت شود بدین معنی که مثلا” اگر فاکتور شماره 100 در تاریخ 1395/12/1 صادر شده ، نباید فاکتور 101 در تاریخ 1395/11/25 ثبت شده باشد.
6-توالی شماره فاکتورها را رعایت کنید یعنی اگر اولین فاکتور سال ؛ 50 و آخرین فاکتور سال ؛150 باشد ؛ شما بایستی به همین تعداد فاکتور چاپ شده یا باطل شده داشته باشید،
دونسخه دوم و سوم فاکتورهای صادره ای که به مشتری داده اید و سه نسخه فاکتورهای باطله را به نحو مناسبی نگهداری نمایید
شرکت حسابداری و حسابرسی محاسبان خبره