وبلاگ محاسبان خبره

چگونه در زمان رسیدگی ارزش افزوده، جریمه نشویم

ماده «۳۴» قانون مالیات بر ارزش افزوده مقرر نموده، «مؤدیان مشمول مالیات موضوع این قانون مکلفند از دفاتر، صورتحساب ها و سایر فرم های مربوط، ماشین های صندوق و یا سایر وسایل و روش های نگهداری حساب که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می کند، استفاده نمایند.
مدارک مذکور باید به مدت ده سال بعد از سال مالی مربوط توسط مؤدیان نگهداری و در صورت مراجعه مأموران مالیاتی به آنان ارائه شود
.               

مراقب باشید:

عدم صدور صورتحساب موجب جریمه ای معادل یک برابر مالیات متعلق میشود یعنی اگر فروش شرکت شما 100میلیون تومان بوده و ارزش افزوده آن بدون احتساب ارزش افزوده پرداختی 9 میلیون تومان شود ، اگر فاکتور فروش کالا و خدمات نداشته باشید یا ارائه نکنید ؛ 9 میلیون تومان دیگر جریمه میشوید.

پس موارد زیر را رعایت کنید:

1- در زمان رسیدگی ارزش افزوده حتما” بایستی فاکتورهای فروش کالا و خدمات ضمیمه سند حسابداری بوده یا جداگانه به کارشناس مالیاتی رسیدگی کننده ارائه شده و مشخصات فاکتورها شامل شماره شروع و خاتمه آنها در صورتمجلس قید گردیده و صورتمجلس که به منزله رسید ارائه اسناد و مدارک به کارشناس مالیاتی میباشد، به تایید ایشان رسیده ، دریافت گردیده و جداگانه نگهداری شود.

2-حتی شرکتهای پیمانکاری و مشاور و ارائه کنندگان خدمات که درآمد آنها بر اساس صورت وضعیتهای صادره ثبت میگردد نیز بایستی فاکتورهای ارایه خدمات را صادر و به همراه صورت وضعیتهای صادره ضمیمه اسناد حسابداری نمایند تا مشمول این جریمه نشوند.

عدم درج وتکمیل اطلاعات صورتحساب فروش کالا و خدمات طبق نمونه اعلام شده توسط دارایی موجب جریمه ای معادل بیست وپنج درصد (۲۵%) مالیات میشود.
یعنی اگر نام و آدرس کامل مشتری و کد اقتصادی یا شناسه ملی و تلفن و … را در فاکتور ثبت نکنید و مالیات ارزش افزوده فصل مورد نظر شما 9 میلیون تومان باشد بایستی 2.250.000 تومان نیز به عنوان جریمه پرداخت کنید.

پس موارد زیر را رعایت کنید:

ا-نام کامل مشتری ونشانی او را وارد کنید

2-ثبت کد اقتصادی یا شناسه ملی الزامی است
اگر کد اقتصادی مشتری را در اختیار ندارید با ورود به سایت www.ilence.ir میتوانید با وارد کردن نام ، از شناسه ملی شخص حقوقی مورد نظر آگاه شوید.

3-فاکتورها را در 3 نسخه چاپ کرده یا بنویسید، نسخه سوم را نزد خود نگه داشته و بایگانی کنید و نسخه اول و دوم را برای مشتری ارسال نموده ، از او بخواهید که نسخه دوم را در محل امضای مشتری؛ مهر و امضا کرده و برای شما برگرداند، بهتر است نسخه دوم را ضمیمه سند حسابداری نموده یا جداگانه بایگانی نمایید.

4-سریال فاکتورها در ابتدای هر سال، بایستی ادامه آخرین فاکتور سال گذشته باشد یعنی اگر آخرین فاکتور سال گذشته 49 بود ، اولین فاکتور سال جدید باید با 50 شروع شود مگر اینکه دسته فاکتورهای چاپ شده تمام شده باشد و بخواهید در سال جدید مجددا از شماره 1 شروع کنید.

5- تقدم و تاخر تاریخ و شماره فاکتورها باید رعایت شود بدین معنی که مثلا” اگر فاکتور شماره 100 در تاریخ 1395/12/1 صادر شده ، نباید فاکتور 101 در تاریخ 1395/11/25 ثبت شده باشد.

6-توالی شماره فاکتورها را رعایت کنید یعنی اگر اولین فاکتور سال ؛ 50 و آخرین فاکتور سال ؛150 باشد ؛ شما بایستی به همین تعداد فاکتور چاپ شده یا باطل شده داشته باشید،
دونسخه دوم و سوم فاکتورهای صادره ای که به مشتری داده اید و سه نسخه فاکتورهای باطله را به نحو مناسبی نگهداری نمایید

شرکت حسابداری و حسابرسی محاسبان خبره

 

برچسب‌ها: ارزش افزوده , فروش , خرید , مالیات , صورتحساب , فاکتور , مشتری ,

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
"شروع گفتگو"
1
پرسش از طریق واتساپ
سلام دوست عزیزم
به وب سایت شرکت محاسبان خبره خیلی خوش آمدید.
لطفا برای شروع گفتگو با بنده از طریق واتساپ، گزینه "شروع گفتگو" در زیر همین متن را بفشارید.

پشتیبان شما: نازنین اکبری