وبلاگ محاسبان خبره

درآمد مدیر مالی در ایران و سایر کشورها چقدر است

به نظر شما یک مدیر مالی ماهانه چقدر درآمد دارد؟ درآمد او بالاتر از متوسط درآمد در کشور است یا پایین تر؟

درآمد و حقوق یکی از مهم ترین و جذاب ترین ویژگی های هر شغلی می باشد. شاید بتوان گفت اولین سوالی که هر کارجویی در یافتن و انتخاب شغل به دنبال پاسخ آن است، درآمد و حقوق می باشد.

مدیر مالی یکی از مشاغل مهم حوزه مالی و حسابداری است. معمولا افراد با تجربه در این حوزه وارد این شغل می شوند. کار اصلی مدیر مالی مدیریت بر منابع و مصارف شرکت است. با توجه به اندازه و نوع شرکت، مدیر مالی وظایف مختلف و درآمد متفاوتی دارد.

عموما استخدام مدیر مالی در سازمانها و شرکت های مختلفی از جمله بانک ها، شرکت های بیمه، سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی صورت می گیرد. تقریبا می توان گفت هر شرکتی به مدیر مالی نیاز دارد البته در شرکت های کوچک تر وظایف مدیر مالی بر عهده مدیر عامل یا حسابدار شرکت است و پست و شغلی به نام مدیر مالی در شرکت های کوچک خیلی معنا نمی دهد.
وضعیت استخدام مدیر مالی در ایران و جهان

حوزه مالی و حسابداری بخش مهم و  جدایی ناپذیر هر سازمان و شرکت، چه در ایران و چه در سایر کشورهای دنیا همیشه بوده، هست و خواهد بود. با توجه به این موضوع، فرصت های شغلی و استخدامی مالی نیز همیشه موجود می باشد و روز به روز با رقابتی تر شدن بازارهای داخلی و بین المللی، پیچیده تر شدن عملیات مالی و حسابداری، پیچیده تر شدن مباحث مالیاتی، سرمایه گذاری و سودآوری شرکتها. روند استخدام مدیر مالی در اکثر کشورهای جهان – و احتمالا در ایران – در سال های آتی رو به رشد است. از جمله این افزایش ها  می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آمریکا – پیش بینی می شود میزان استخدام مدیران مالی بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، به میزان ۹% رشد خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴% می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی ۵ سال قبل، میزان استخدام مدیران مالی ۸.۲ درصد رشد داشته و برای سال های آتی نیز رشد متوسطی پیش بینی شده است

در ایران هم با توجه به روند رو به رشد بخش خصوصی، انتظار می رود نیاز شرکت ها و سازمان ها به شغل مدیر مالی در سال های آینده روند رو به رشدی داشته و میزان استخدام مدیر مالی افزایش یابد.

 

حقوق و درآمد مدیر مالی در ایران

به طور کلی آمار و اطلاعات موجود نشان می دهد که مدیر مالی از درآمد مناسبی نسبت به متوسط جامعه برخوردار است. البته داشتن درآمدهای بالاتر با داشتن تجربه و تخصص بیشتر رابطه مستقیمی دارد.

مطابق با جدید ترین تحقیقات صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی در کشور متوسط درآمد ماهیانه مدیر مالی در سال ۹۲، ۳.۰۰۰.۰۰۰ تومان و در سال ۹۳، ۳.۷۵۰.۰۰۰ تومان اعلام شده است. البته جامعه آماری مورد نظر مربوط به شهر تهران به عنوان پایتخت کشور می باشد. عموما در شهرستان ها درآمد کمی پایین تر می باشد.

نتایج بالا نشان می دهد که متوسط درآمد مدیر مالی به صورت ماهیانه در سال ۹۳، حدود ۲۵ درصد نسبت به سال ۹۲ افزایش داشته است. اگر فرض کنیم که در سال ۹۴ هم روند افزایش حقوق و درآمد مدیر مالی به همین منوال باشد، درآمد متوسط ماهیانه یک مدیر مالی به در سال ۹۴ معادل۴،۶۸۷،۵۰۰ تومان و روند آن افزایشی خواهد بود.

 

تاثیر سابقه کاری بر درآمد مدیر مالی در ایران

داشتن سابقه کاری عامل بسیار موثری در یافتن یک شغل مناسب و کسب درآمد و حقوق بالاتر می باشد. این در مورد در استخدام همه مشاغل از جمله استخدام مدیر مالی صدق می کند. اگر نگاهی به آگهی های استخدام مدیر مالی بیاندازید، می بینید که در اکثر آنها داشتن سابقه کاری یکی موارد مورد تاکید کارفرمایان است. ماهیت شغل مدیر مالی به گونه ای است که تجربه و سابقه در آن بسیار مهم بوده و در کسب درآمد بیشتر و موقعیت شغلی بهتر بسیار موثر است. افرادی که به شغل مدیریت مالی علاقه دارند، باید از سطوح پایین تر از جمله کارشناس مالی، حسابدار، حسابرس و … شروع کنند و با کسب تجربه و تبحر بیشتر به شغل مدیر مالی برسند.

به طور کلی می توان گفت هر چه مدیر مالی دارای سابقه کاری بیشتری باشد، درآمد بیشتری نیز خواهد داشت. نتایج تحقیقات معتبر نیز نشان می دهد که هر چه سابقه کاری مدیر مالی افزایش می یابد، حقوق مدیر مالی نیز زیادتر می شود. به عنوان مثال حقوق مدیر مالی (به صورت ماهیانه) که بیش از ۱۵ سال سابقه دارد، بیش از دو برابر مدیر مالی است که بین ۱ تا ۷ سال سابقه دارد.

 

درآمد و حقوق مدیر مالی در برخی کشورهای جهان

بسیاری از افرادی که می خواهند به کشور دیگری مهاجرت کنند، قبل از هر چیزی وضعیت درآمدی شغل خود در آن کشور را بررسی می کنند. متوسط درآمد مدیر مالی در اکثر کشورها از متوسط درآمد سایر مشاغل، کمی بالاتر است.

البته باید به این نکته توجه داشت که برای انجام یک مقایسه کامل بین درآمد مدیر مالی در کشورهای مختلف باید عوامل دیگری از جمله هزینه های زندگی (غذا، هزینه مسکن  و …)، تورم و … نیز مد نظر قرار گیرد. برای این کار می توانید از سایت های اطلاعاتی که در این زمینه در اینترنت موجود است و اطلاعات کاملی در خصوص نحوه زندگی در کشورهای مختلف ارائه می کند، کمک بگیرید.

شرکت حسابداری و حسابرسی محاسبان خبره

 

برچسب‌ها: مدیر مالی , درآمد , پول , حسابداری , حسابرسی , ایران , کشورها ,

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
"شروع گفتگو"
1
پرسش از طریق واتساپ
سلام دوست عزیزم
به وب سایت شرکت محاسبان خبره خیلی خوش آمدید.
لطفا برای شروع گفتگو با بنده از طریق واتساپ، گزینه "شروع گفتگو" در زیر همین متن را بفشارید.

پشتیبان شما: نازنین اکبری