وبلاگ محاسبان خبره

تعریف صورت حساب سود و زیان چیست؟

صورت حسابی که عملکرد مالی شرکت را در یک بازه زمانی خاص اندازه‌گیری می‌کند، صورت حساب سود و زیان گفته می‌شود. این صورت حساب با ارائه خلاصه‌ای از اینکه کسب‌وکارها چگونه درآمدها و هزینه های خود را از طریق فعالیت‌های عملیاتی و غیرعملیاتی کسب می‌کنند، محاسبه می‌شود. همچنین سود یا زیان خالص ایجادشده شرکت را در یک دوره حسابداری خاص، معمولاً در یک فصل یا سال مالی نشان می‌دهد.

صورتحساب سود و زیان یکی از سه گزارش مالی مهم است. دو تای دیگر ترازنامه و صورت حساب جریانات نقدی هستند. صورتحساب سود و زیان به دو بخش تقسیم می‌شود:

بخش عملیاتی و بخش غیرعملیاتی.

بخشی از این صورت حساب که با آیتم‌های عملیاتی سروکار دارد برای سرمایه گذاران و همچنین تحلیل گران جذاب است. چون این بخش اطلاعاتی درباره درآمدها و هزینه هایی که نتیجه مستقیم عملیات منظم تجاری هستند، نشان می‌دهد. برای مثال، اگر یک شرکت تجهیزات ورزشی تولید می‌کند، پس آیتم‌های عملیاتی آن درباره درآمدها و هزینه های مربوط به تولید تجهیزات ورزشی خواهد بود.

آیتم‌های غیرعملیاتی اطلاعات درآمد و هزینه فعالیت‌هایی که به‌صورت مستقیم به عملیات منظم شرکت مربوط نیستند، نشان می‌دهد. به‌طور مثال، اگر مدیران شرکت تولیدکننده تجهیزات ورزشی، قطعه‌ای زمین و تعدادی میز و صندلی بلااستفاده شرکت را بفروشد، درآمدها و سود و زیان ناشی از فروش این اقلام به‌عنوان بخش آیتم‌های غیرعملیاتی طبقه‌بندی می‌شود.

شرکت حسابداری و حسابرسی محاسبان خبره

برچسب ها: تعریف صورت حساب سود و زیان چیست؟, حساب سود و زیان, صورت حساب سود و زیان,حسابداری, درآمد و هزینه ها,

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
"شروع گفتگو"
1
پرسش از طریق واتساپ
سلام دوست عزیزم
به وب سایت شرکت محاسبان خبره خیلی خوش آمدید.
لطفا برای شروع گفتگو با بنده از طریق واتساپ، گزینه "شروع گفتگو" در زیر همین متن را بفشارید.

پشتیبان شما: نازنین اکبری